Om Klubben
- Sindal Flyveklub er en meget aktiv klub.
- Klubben er medlem af AOPA DMU (Dansk Motorflyver Union) og Dansk UL Flyver Union (DULFU).
- Klubben råder over eget hangarområde på pladsen, hvor nogle af medlemmerne har opført deres egen hangar til deres fly. På nuværende tidspunkt er der opført 4 sådanne hangarer, men der er plads til yderligere 3-4 stykker.
- Bestyrelsen består af 7 medlemmer: formand/formand for UL-Piloterne, næstformand/leder af teoriundervisningen, kasserer, sekretær/UL-Materielansvarlig og flychef/UL-Uddannelsesansvarlig, som er valgt efter vedtægterne på en generalforsamling. Der afholdes ordinær generalforsamling én gang om året, sidste torsdag i januar måned.
- Der er tilknyttet 10 fly, som ejes af nogle af medlemmerne i klubben. Det er typer som bl.a. Cessna 150, C-172, PA-28 , Desuden er der inden for de sidste år kommet UL-fly til samlingen - bl.a. i 2013 en ny Aeroprakt 22L og i 2014 en samt en Pipistrel, Savanh, Shark..
Dakota Norway
I 2011 fik klubben et fantastisk venskab med Dakota Norway, som har en Douglas DC-3/Dakota og en North American AT-6 Harvard, begge fra 1943. Medlemmerne hos Dakota Norway er utrolig gæstfrie og behjælpelige samt støtter op om vores klub bl.a. ved vores arrangementer som "Åbent Hus". Ydermere er der nogle medlemmer fra Dakota Norway, som har meldt sig ind i Sindal Flyveklub, ligesom nogle af vore medlemmer har meldt sig ind hos Dakota Norway. Også en fin måde at støtte hinanden på!
Klubaften
Hver søndag formiddag i vinterhalvåret er der klubmøde i vores lokaler i Sindal Lufthavn, hvor vi mødes og snakker om alt muligt over en kop kaffe. Nogle gange er der nogen, der tager en flyvetur, måske et besøg hos naboklubben i Ottestrup ved Sæby (Sæby Flyveklub), som vi har et nært samarbejde med, bl.a. i forbindelse med nogle af vores aktiviteter. Dette kan være fælles arrangementer også.
Arrangementer
I sommerhalvåret har vi en del flyveture såvel indland som udland. Indland kan det være en tur til Flymuseum og KZ & V Stævne i Stauning, besøg hos SAS i Kastrup, ture til Air Show og Fly-In stævner eller åbent hus på pladser rundt i landet. Udland kan det være tur til Sverige, Norge eller Tyskland etc.
I vinterhalvåret har vi en del arrangementer som virksomhedsbesøg, det kan være et besøg på Flyvestation Ålborg, Flådestation Frederikshavn, besøg TV2 Nord, besøg i klubben af F-16, Herkules - eller helikopter pilot samt andre interessante foredragsholdere, bowlingaften samt video fremvisning m.m.
Certifikat
Skulle du have interesse i erhvervelse af certifikat til motorfly (PPL(A), LAPL eller UL), kan dette lade sig gøre ved henvendelse til klubben, som indskriver elever og står for undervisning i teori, mens en flyveskole efter eget valg tager sig af den praktiske flyvning. Dog kan klubben skole den praktiske del til UL ved hjælp af egen instruktør. Klubben har af SLV (Statens Luftfartsvæsen), som i dag heder Trafikstyrelsen, fået "Registered Facility" som godkendelse til at undervise i teori til PPL(A) og UL certifikat samt indstilling til eksamen. Ligeledes undervises der også til radiobevis - kun nationalt indtil videre.
Har ovennævnte fanget din interesse:
Er du meget velkommen til at møde op til et klubmøde eller eventuelt kontakte formanden. Du er også velkommen til at lede videre på vores hjemmeside.
Bemærk, Det er ikke en betingelse, at du ønsker at få certifikat til fly eller er i besiddelse af et sådant for at blive medlem af klubben! Blot du har interessen for fly og flyvning.
Et medlemskab af klubben koster i dag kr. 350,00 om året..



Flyvepladsen
ICAO kode: EKSN
IATA kode: CNL
Sindal Lufthavn blev grundlagt og indviet i 1976 som et fælles projekt mellem Frederikshavn Kommune, Hirtshals Kommune, Hjørring Kommune og Sindal Kommune. Fællesskabet og aftalen mellem de 4 kommuner gjaldt i første omgang til 2011. Men allerede nogle år forinden havde Frederikshavn Kommune meldt ud, at de ikke længere ønskede at være med i fællesskabet. Dog fortsatte de med deres støtte indtil aftalen udløb i 2011.
Da den store kommune sammenlægning blev en realitet, blev det så Hjørring Storkommune bestående af Hirtshals, Sindal og Hjørring Kommune, der fremover ejer og driver Sindal Lufthavn. Dette gør det faktisk også lidt lettere, da det i stedet for 4 Kommuner, der skal blive enige, kun er én. Ydermere, så blev bestyrelsen i 2014 erstattet, så Lufthavnen fremover er underlagt Teknik & Miljø med borgmesteren som øverste chef.
Ud over lufthavnsbygningen med kontroltårn og andre lokaler er der ScanTech Flyværksted (tidligere Business Flight Center) men i dag ejet af SUN-AIR. Øst for ScanTech Flyværksted er der opført en større hangar, som ejes af Ivan Andersen, Ålbæk. Sindal Flyveklub, som tæller 90 medlemmer, har lejet sig ind i nogle lokaler i selve hovedbygningen samt råder over et areal med et antal parceller i østre ende af pladsen, tildelt af kommunen, hvor nogle af klubbens flyejere har bygget hver sin hangar til deres fly.
Pladsen råder over tankanlæg til såvel AVGAS 100L og JET-FUEL A1.
Kontroltårnet er bemandet mandag-fredag kl. 08:30-14:00.

Skoletilbud
Som et forsøg på at fremme interessen for de matematiske og naturfaglige fag, samt luftsporten, tilbyder Sindal Flyveklub mulighed for, at skoleklasser kan komme på besøg.
Sindal Flyveklub kan bl.a. tilbyde:
- Lokaler.
- Pilot og fly
- Foredrag om flyvningens historie.
- Fysikken omkring flyvning.
- Matematiske opgaver.
- Rundvisning i et fly.
- Flyvetur hvis vejret tillader det.
Dagen kan planlægges med den enkelte lærer. Evt. passes ind som start eller slut på et project.
Tilbudet henvender sig mest til de ældre folkeskoleklasser samt gymnasiet, men kan tilpasses alle former for uddannelse og alder.
Bestyrelsens medlemmer









Note
Denne bestyrelse har konstitueret sig på bestyrelsesmødet den 13-02-2020.
Stk.1. Klubbens navn er Sindal Flyveklub. Stk.2. Klubbens hjemsted er Sindal Flyveplads og kalenderåret er forretningsåret. Stk.3. Klubben tegnes af formanden og et bestyrelsesmedlem i forening. Klubben, der virker i tilknytning til Kongelig Dansk Aeroklub (KDA), Dansk Motorflyver Union (DMU) og Dansk UL Flyver Union (DULFU) i henhold til de til enhver tid gældende regler og bestemmelser herfor, har til formål at fremme flyveinteressen og flyvesikkerheden i bredest tænkelig forstand. Som medlem kan optages alle med relation til eller interesse for flyvning. Byer, kommuner, virksomheder og institutioner kan opnå medlemskab mod erlæggelse af et af bestyrelsen fastsat beløb. Intet medlem har mere end én stemme på generalforsamlingen. Ægtefæller optages i klubben vederlagsfrit, dog uden stemmeret. Stk.1. Medlemskab af klubben ophører på følgende måde: - ved udmeldelse, der må ske skriftligt til bestyrelsen med en måneds varsel til den 1. januar, - ved kontingentrestancer ud over to måneder trods skriftligt påkrav, - ved eksklusion, der kan finde sted, når et medlem har gjort sig skyldig i en handlemåde, der kan skade klubbens interesser eller anseelse. Bestemmelse om eksklution træffes af bestyrelsen og kræver ensstemmighed. Kan enighed ikke opnås, skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, som i så fald træffer den endelige afgørelse herom. Stk.2. Ved medlemskabets ophør bortfalder enhver ret og pligt, der måtte tilkomme og påhvile i dennes egenskab af klubmedlem, herunder medejendomsret til klubbens formue eller andre goder. Størrelsen af det årlige kontingent fastsættes på den ordinære generalforsamling og forfalder til betaling ultimo november. Sidste frist for rettidig betaling er den 15. december. Æresmedlemmer er kontingentfrie. Stk.1. Klubben ledes af en bestyrelse, der varetager klubbens interesser og forvalter dens midler. Stk.2. Bestyrelsen vælges på den årlige ordinære generalforsamling ved afstemning blandt klubbens medlemmer, for et tidsrum af to år ad gangen, således at den større og mindre halvdel afgår skiftevis hvert år, første gang efter lodtrækning, på et bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen. Stk.3. Samtidig med valg af bestyrelsesmedlemmerne vælges af generalforsamlingen for to år ad gangen to stedfortrædere til ved et bestyrelsesmedlems afgang for vedkommende medlems funktionstid at indtræde i bestyrelsen i den orden, hvori stedfortræderne er valgte. Stk.4. Genvalg kan finde sted. Bestyrelsen konstituerer sig på det første på generalforsamlingen følgende bestyrelsesmøde med en formand, en næstformand, en kasserer, en sekretær, en flyvechef, en UL-formand, en UL-materielansvarlig og en UL-uddannelsesansvarlig. UL-formand, UL-materielansvarlig og UL-uddannelsesansvarlig skal være aktive medlemmer af DULFU og vælges af og blandt klubbens DULFU medlemmer. Den UL-materielansvarlige og den UL-uddannelsesansvarlige behøver ikke nødvendigvis at være medlemmer af bestyrelsen. Stk.5. Bestyrelsesmøde skal afholdes så ofte det af formanden eller to bestyrelsesmedlemmer skønnes nødvendigt. Stk.6. Ethvert myndigt medlem, der ikke er i restance, er valgbar til bestyrelsen. Stk.1. Til at revidere klubbens bogføring, kasse og regnskab vælges på den ordinære generalforsamling to revisorer, som vælges blandt klubbens egne medlemmer. Stk.2. Der kan dog, som den ene revisor, vælges en erhvervsmæssigt organiseret revisor, der ikke nødvendigvis behøver at være medlem af klubben. Aflønning af en sådan fastsættes af bestyrelsen. Stk.3. Bestyrelsen skal senest den 15. januar aflevere regnskabet til bestyrelsen, forsynet med revisorpåtegning. Det af bestyrelsen underskrevne og reviderede regnskab skal fremlægges til gennemsyn for klubbens medlemmer før den ordinære generalforsamling, og et eksemplar af regnskabet kan tilsendes de medlemmer der fremsætter ønske herom. Stk.1. Generalforsamlingen har den højeste myndighed i alle klubbens anliggender. Den årlige ordinære generalforsamling afholdes hvert år i januar måned efter skriftlig indkaldelse til medlemmerne med mindst 14 dages varsel. Indkaldelse skal angive tid og sted, samt dagsorden for generalforsamling. Stk.2. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det fornødent, eller når skriftlig begæring herom fremsættes af mindst en fjerdel og mindst ti af klubbens medlemmer med angivelse af de spørgsmål, der ønskes behandlet på mødet. Der indkaldes på samme måde som den ordinære generalforsamling, men med kun otte dages varsel, og indkaldelse skal finde sted senest fjorten dage efter at bestyrelsen har modtaget et af medlemmerne lovligt fremsat krav herom. Stk.3. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges ved afstemning blandt medlemmerne. Dirigenten behøver ikke at være medlem af klubben. Dirigenten afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandling og stemmeafgivelsen, for så vidt han ikke måtte finde anledning til at henvise spørgsmålet til generalforsamlingen afgørelse. Stk.4. Skriftlig afgørelse skal finde sted, når mindst et af de tilstedeværende medlemmer forlanger det. Stk.1. På den ordinære generalforsamling skal følgende dagsorden behandles: - Valg af dirigent. Stk.2. Forslag der tilsigter en generalforsamlingsbeslutning, skal fremgår af den i indkaldelsen angivne dagsorden og må for ordinære generalforsamlingers vedkommende være tilstillet bestyrelsen senest den 31. december. Stk.3. På generalforsamlingen afgøres alle spørgsmål ved simpel stemmeflerhed. Ethvert tilstedeværende medlem, der ikke er i kontingentrestance, har én stemme. Stk.4. Til beslutninger der går ud på ændring af klubbens vedtægter kræves, at mindst halvdelen af klubbens medlemmer er mødt på generalforsamlingen, samt at sådanne beslutninger vedtages med mindst 2/3 af de fremmødte stemmer. Vedtages sådanne forslag med den nødvendige majoritet, men uden at mindst halvdelen af klubbens medlemmer har været til stede, kan bestyrelsen indkalde til en ny generalforsamling, på hvilken forslaget derefter kan vedtages med simpelt stemmeflertal uden hensyn til det fremmødte antal medlemmer. Stk.1. Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun træffes på en i dette øjemed særligt indkaldt generalforsamling. Mindst halvdelen af klubbens medlemmer skal være mødt, og der kræves 3/4 del majoritet for vedtagelse af forslaget. Bliver forslaget vedtaget uden at halvdelen af klubbens medlemmer er mødt, skal der indkaldes til en ny generalforsamling med otte dages varsel, hvor forslaget da kan vedtages med simpel stemmeflerhed uden hensyn til det fremmødte antal medlemmer. Stk.2. Klubbens formue overgår ved opløsning til en konto i et lokalt pengeinstitut, der skal overdrage den til en eventuelt senere nystiftet motorflyverklub i Sindal, forudsat at midlerne vil blive anvendt i almen flyvnings interesse. Hvis der ikke er stiftet en ny flyveklub inden for 5 år, kan formuen anvendes til et andet almennyttigt formål. Stk.3. Sker opløsning af klubben i forbindelse med sammenlægning, fusion eller stiftelse af en ny klub på området kan generalforsamlingen, der beslutter at opløse klubben, overdrage formuen til en nystiftet motorflyveklub. § 1
§ 2
§ 3
§ 4
§ 5
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
- Aflæggelse af årsberetning.
- Aflæggelse af årsregnskab.
- Fastsættelse af kontingent og budget for det kommende regnskabsår.
- Valg af medlemmer til bestyrelsen.
- Valg af suppleanter til bestyrelsen.
- Valg af revisorer.
- Eventuelt valg af medlemmer til unioner.
- Behandling af indkommende forslag.
- Eventuelt.§ 11
Noter Vedtaget på den stiftende generalforsamling på Sindal Flyveplads den 7. marts 1985. §5 Vedtaget på den stiftende generalforsamling den 27. januar 2010 på EKSN. §2 samt §6 stk. 4 vedtaget på den stiftende generalforsamling på EKSN den 30. januar 2014 og endeligt bekræftet på den efterfølgende ekstraordinære generalforsamling den 13. februar 2014. Ændring af formulering i §3, ændring af formulering i §6 stk. 6 samt tilføjelse i §11 stk. 2 vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 11. februar 2016 på EKSN.
Ændring af formulering i §5, vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 3 september 2020 på Eksn.